2022 májusában járunk, ami azt jelenti, hogy e hónap végén lesz 1 éve, hogy kiadtuk legelső saját gyártmányú kisállatfelszerelésünket, a Glirex fa futókereket. Ennek alkalmából megosztanánk veletek, hogyan is kezdődött...

Miért vágtunk bele a kerékgyártásba?

Alapvetően ez is - mint maga a Glirex is - hörcsögökkel kezdődött. 16 évvel ezelőtt, az első hörcsögeinknél, még egyáltalán nem voltak sem Magyarországon, sem a környező országokban megfelelő futókerekek, csak az életveszélyes rácsos fém, illetve a gerincet tönkretevő aprócska műanyag. Bár külföldön nem sokkal később már megjelentek minőségi futókerekek, hazánkban csak bő 10 évvel később akadt egy-egy megfelelő méretű és kialakítású típus - és ez azóta is így maradt, a hazai kínálat sajnos nem igazán bővült. Bár néha fellelhető az interneten egy-egy leginkább magánszemélyek által eladásra kínált kiváló darab, de alapvetően még manapság is külföldről kell vásárolnunk futókereket kedvenceinknek, ha nem akarjuk beérni silányabb minőségűvel. Sőt, ha nagyobb testű rágcsálókat tartunk - például csincsillát - még a nívótlan kerék sem opció, hiszen az ő méretükben ilyen sincs a piacon jelenleg, nemhogy jó minőségű.

Az évek alatt minden hazánkban kapható műanyag és fa futókereket kipróbáltunk. A műanyagokat végleg el is vetettük, hiszen amellett, hogy több-kevesebb idő után mind borzalmasan hangossá válik, és rágcsálása igen egészségtelen, nem is illik bele a szemléletmódunknak megfelelő, természetes kialakítású lakhelyek képébe. A fa futókerekek bár nem voltak kimondottan rosszak, de egyik minőségével sem voltunk teljesen megelégedve. Az egyik szálkás és igénytelen megmunkálású, a másik hangosan kattog, a harmadik szétesik néhány hét használat után, a negyedik futófelülete kényelmetlen és kissé veszélyes kisállataink számára. S bár hörcsögökkel, majd egerekkel indultunk, de kis csapatunk az évek alatt bővült nagyobbacska tagokkal is, csincsillákkal, mókusokkal, számukra végképp nem találtunk megfelelő kereket. Így hát hosszas tanakodás után 2020 második felében úgy döntöttünk, csinálunk saját futókereket, amivel igyekszünk kiküszöbölni az eddig használt kerekek minden hibáját.

Hogyan készül?

Nehezen. ????
Azt sejtettük, hogy nem lesz egyszerű, de hogy ennyire körülményes, azt (rém)álmunkban sem. Ha tudjuk, talán bele sem vágunk. Persze szó sincs arról, hogy megbántuk volna, sőt, nagy örömmel készítünk minden egyes darabot és büszkék is vagyunk rá, de be kell látnunk, kemény dió. Azaz kemény nyír. Hisz a kerék nyírfából van, nem dióból. ????

Szóval, bár a saját kerék gyártásának gondolata már évek óta érlelődik, a tényleges tervezés csak múlt 2020 végén, november-december hónapban kezdődött. Először csak össze kellett gyűjteni fejben, majd papírra vetni, hogy mi is a cél, minek is kell megfelelnie, mik a kritériumok, és milyen megoldások lehetnek rá. Ezután egy erre alkalmas szoftverben meg kellett pontosan és részletesen tervezni a kereket kívül-belül, a teljes szerkezetével. Bár önmagában ez is igen sok időt igénybe vett, hiszen kismilliószor át lett alakítva, ez így praktikus, az úgy szép, mégsem így, inkább úgy, aztán úgy, de inkább így... ???? mégis ez volt a legkönnyebb része. A tervrajz kész. Most jön az, hogy hogyan is valósítjuk meg, és ha sikerül is kivitelezni, vajon működőképes lesz-e az oly módon, ahogy elterveztük.

Akkor hát kezdésképp vegyünk alapanyagot. De honnan? És mit? Legyen szép, legyen minőségi, legyen ártalmatlan az állat szerveztére, ha megrágcsálja, legyen azért megfizethető, hogy a végtermék ára se legyen az egekben. Meg is van! A világ végén. Hogy hozzuk el? Kéne egy nagyobb kocsi. Teherautó. Teherautó pótkocsival, mert a világ végére nem megyünk el hetente, hozzunk inkább többet egyszerre. Megoldjuk, elhozzuk, itt van, de hova rakjuk? Kéne a raktár mellé még egy raktár, vagy kettő, három... Ugye-ugye, a problémák, amikkel az ember nem is számolt a kerék megtervezésekor. Aztán: tök jó, hogy egyetlen fából áll a futófelület, de hogy hajlítjuk meg azt az egyetlen fát? Tök jó, hogy megterveztünk egy egyedi fémtengelyt a csapágyaknak, de honnan szerzünk olyan alkatrészt, ami a világon még nem is létezik? Tök jó, hogy kitaláltuk, hogy a csapágyházon lévő Glirex logó mindig egy helyben áll, de hogy fog egy helyben állni, ha a csapágyház forog? Tök jó, hogy nem használunk veszélyes, hegyes rögzítőelemeket, mint a csavar vagy kapocs, és mérgező ragasztót sem, de akkor hogyan illesztjük össze tartósan az elemeket? Tök jó, hogy lehet fém élvédést kérni, de hogy a búbánatba hajlítjuk körbe szépen a fémet a kerék körül, hogy marunk fém csapágyházat? ...és még sorolhatnánk a kérdéseket. Végül - hosszas gondolkodás és utánajárás után - mindenre megtaláltuk a választ. Most már tudjuk, miből, hogyan, mivel, csak azt nem, hogy honnan lesz meg a mivel rész. Hiszen egy profi futókerékhez nem elég egy fűrész, fúró meg kalapács. CNC, eszterga, lézervágás ésatöbbi szükséges. Bérgyártatás? Nem jöhet szóba, az egekben lenne a kész futókerék ára. Akkor hát szerezzük be a szükséges szerszámokat, gépeket, miért is ne, magunknak gyártunk. Beszereztük a gépeket – persze ennek útja is megérne egy misét. Aztán beszereztük a gépek működéséhez szükséges gépeket. Aztán beszereztük a gépek működéséhez szükséges gépek működéséhez szükséges szerszámokat. Mert nem ám csak egy CNC gépet vesz az ember, ahhoz kell még ipari elszívó, kompresszor, hűtő-kenő folyadék, hűtőberendezés, számítógép és kézi vezérlő, különféle marófejek, leszorítók és egyebek. Hova rakjuk őket? Egy CNC gép némiképp több helyet foglal, mint egy kalapács. Tényleg kellene az a második, harmadik raktár. No igen, reméljük, érezhető, hogy még el sem kezdtük a gyártást, de már a plafont veri a felmerülő problémák száma. Sebaj, elvégre az élet abból áll, hogy átugorjuk az elénk gördülő akadályokat. Így szép, így jó. ????

Végül elérkezett az a pillanat is, hogy minden készen áll - gondoljuk mi - és belevághatunk a tényleges gyártásba. Megbarátkoztunk újdonsült gépeinkkel, ami szintén nem olyan egyszerűen köttetett barátság volt, hiszen azért ezek sem úgy működnek, hogy gombnyomásra elkészítik, amit várunk tőlük, sokkal komplikáltabb minden lépésük, mint azt gondolnánk. Nem véletlenül tanítják a megfelelő szakiskolákban hosszú éveken keresztül ezt a mesterséget is. Rövidre fogva, a megfelelő eszközöket használva, alapos matematikai tervezéssel, komoly szoftverek segítségével pályarajzokat kell készíteni, melyek kódjait beolvassa. S amíg a nagygépek is dolgoznak, kézi kisgépekkel kivághatjuk a kézzel is darabolható elemeket, például körfűrésszel a futófelületet vagy szalagfűrésszel a fém alkatrészeket az élvédéshez. Ezután a kész elemek sincsenek ám készen, mivel ebben a formájukban még nincsenek kellőképp szépen megmunkálva, lecsiszolva. S pusztán csiszolni sem olyan egyszerű, mint elsőre gondolnánk. Nem elég néhány csiszolópapír, kell amellé asztali csiszológép, kézi mini csiszológép, de a peremek lekerekítéséhez még kézi marógép is, hiszen az egyes elemek egyes részeihez csak egyikkel vagy másikkal lehet hozzárférni és igényesen dolgozni.

Végül - sok napnyi elemkivágás, marás és csiszolás után - minden elem kész. Már csak össze kell rakni az elemeket, mint a legot. Gyerekjáték - gondoltuk. Gondolatunk téves volt. Mint azt rövidesen megtapasztaltuk, minden eddigi munka volt a gyerekjáték az összeillesztéshez képest. Derékszögek, merőlegesek, párhuzamok... mindezek pontos beállítása embert próbáló, ugyanis ha csak tizedmilliméteres eltérés van valahol, az a kerék működésében kiütközhet. Egy ember számára normál esetben néhány milliméter is borzasztó kevésnek, aprónak tűnik, itt pedig a tized-, sőt akár századmilliméterek is galibát okozhatnak. Márpedig magában a fában is vannak ilyen kis eltérések, hiszen nedvesség, hő, illetve a levegő páratartalmának hatására a faanyag változhat, vetemedhet. Persze az ezzel okozott probléma mérete nézőponttól függ, de mi maximalisták vagyunk. Így hát minden egyes futókerék elemeinek pontjait, illetve a fa felületét egyesével kimérjük, ellenőrizzük, mindegyiknek egyesével igazítjuk és illesztjük be az elemeit. A legbajosabb a csapágyház és a két csapágy tökéletességének elérése. S tudjátok, mi talán a legjobb az egészben? Ha egyszer összeraktuk, és megállapítottuk, hogy minden jó, akkor szétszedjük és még egyszer összerakjuk, ugyanis az elemeket össze kell ragasztani - nem toxikus ragasztóval - hogy fixek, tartósak legyenek, és ugyebár ha rögtön elsőre ragasztanánk, már nem tudnánk szétszedni, ha esetleg valami nem stimmel teljesen. Ja, és az egyes elemrészek között legalább egy napos száradási időt kell hagyni. Türelemjáték. ????

Mindezek után azonban végre fellélegezhetünk, a kerék nagyja kész. Az utolsó lépések, mint a Glirex logó vagy a parafa bélés, már igazán nem olyan nagy ördöngősség az eddigiekhez képest, habár azoknak is megvan a maga kisörödge.

A kerékgyártás utolsó lépése a végellenőrzés, hogy minden úgy működik-e, úgy néz-e ki, ahogyan kell. Szükség esetén egy kevéske utómunkát még igényelhet, de az már igazán nem sok.

S végül, 2021 májusára elkészültek az első már kiadható futókerekeink, és felkerültek webshopunk kínálatába. 

Félreértés ne essék, mindez nem panasz. Most már nevetve írjuk soraink, még ha sok fejtörést és stresszt okozott is, és okoz is még időnként, élveztük és élvezzük a munkát, szertjük minden percét. Szerettük volna, hogy kicsit belelássatok, hogy lássátok az emberi oldalát, és hogy hogyan lesz az összedobunk gyorsan itthon egy jó kis kereket gondolatból egy komplett asztalosműhelyünk. ????

Miben más, mint a többi?

  • Időtálló, minőségi alapanyagok:
    Míg szinte minden fa futókerék fenyőből készül - hiszen az a legolcsóbb és legegyszerűbben beszerezhető, viszont mérgező anyagokat és légutakat irritáló illóolajokat tartalmaz - a mienk minden fa eleme nyírfából készül, ami egy teljes mértékben ártalmatlan fa, ráadásul a fenyőnél valamivel keményebb, így ellenálóbb.
    Nem vékony falemezeket használunk az anyagsprólás végett, hanem vastag lapokat, kerekeink így a piacon kaphatóknál jóval tömörebbek, masszívabbak és stabilabbak.
    Emellett minden más alapanyag (tengely, csapágyak stb.) is magas minőségű. A tömeggyártott termékekkel ellentétben nem a minél többet, minél olcsóbban elvet követjük. Nálunk a minőség és a biztonság az első.
  • Veszély és toxicitás
    Nem tartalmaz hegyes, szúrós, veszélyes fém kapcsokat, szögeket vagy csavarokat, amivel a legtöbb kerék rögzítve van. A mienk csak ragasztással van illesztve, és nem toxikus ragasztót használunk.
  • Nagy méretek
    Kizárólag az adott faj számára megfelelő méretű (belső átmérő és szélesség egyaránt) kerekeket kínálunk, hogy kényelmesen és egészségüket megőrizve futhassanak. Kerekeinkből óriás méretek is kaphatók: 20, 24, 28, 32, 40, 45, 50 cm
  • Dupla csapágy
    Az országban egyedülálló módon kerekeinkben kettő jó minőségű, porvédős csapágy van, ezzel biztosítva a hosszú élettartamot és könnyed forgást.
  • Hangtalan
    Kerekeink mondhatni hangtalanok a minőségi alapanyagoknak és igényes megmunkálásnak köszönhetően. Persze teljesen néma kerék nem létezik, hiszen a fizika törvényei szerint minimum egy halk suhogás minden esetben a forgással jár, hiszen magának a fának is van visszhangja - minél nagyobb a dob, annál nagyobb a visszhang is - valamint kisállatunk talpának kopogása is hanggal járhat.
  • Állítható magasság
    Hazánkban ez az egyetlen futókerék, melynek magassága állítható. Ez rendkívül sok problémára (pl. alom aláásása) megoldást jelenthet.
  • Futófelület és parafa
    A futófelület sima és zárt, ezáltal - ellenben a rácsos vagy bordázott, keresztben szegényezett kerekekkel - kényelmes és teljesen biztonságos. Kérhető bele parafa betét, mely még puhább, csúszásgátló hatású, ráadásul cserélhető, így védi a fát és tisztántartható.
  • Talpas vagy ketrecre szerelhető
    Kerekeink átalakíthatók talpas állványon állóból ketrecrácsra rögzíthetővé, illetve fordítva.
  • Igényes kézműves termék
    Minden kerék kétkezi munkával készül, nem tömeggyártósoron, futószalagon. Minden egyes darabot alaposan ellenőrzünk, hogy megfelelően működik-e, minden darab igényesen megmunkált, csak minőségi kereket adunk ki a kezeink közül.
  • Illeszkedik a későbbi Glirex emeletekhez és faházakhoz
    A közeljövőben tervezünk számos más felszerelést is gyártani kerekeinkhez igazítva, így lesznek például olyan emeletek, házak, melyek tetejére akár rögzíthető a kerék.
  • Egyedi kérések
    Teljesítünk - megegyezés szerint - egyedi igényeket is, ha valaki szeretne valamit változtatni az alapkerekeken. Például kérhető rá fém élvédő, mely ellenállóvá teszi a kereket a rágcsálófogakkal szemben, vagy speciális előlap, amivel kisállatunk nagyobb biztonságban érezve magát, zártabb közegben futhat.

Folyamatos fejlődés

Ha valaki esetleg azt gondolná, hogy egyszer kitapasztaltuk a kerékgyártás minden fortélyát, és innentől kezdve további fejtőrések nélkül, gördülékenyen gyártható a futókerék, nagyot téved. Sajnos még mindig nem dőlhetünk hátra. A mai napig folyamatosan szembesülünk újabb és újabb problémákkal, mint például az esős vagy épp túl száraz időszakokban a tárolással – hiába van zárt helyen a faanyag, beltéren is növekszik vagy csökken a páratartalom, aminek hatására a fa változik, így a feldolgozási folyamata is változik. Sőt, nem csak a fa, de a fém elemek, mint például a tengely is, változnak az időjárás által. Megoldást kell találnunk a gépeink kapacitásának növelésére is, illetve ezzel együtt a kerekek gyorsabb, hatékonyabb gyártására minőségromlás nélkül – ugyanis nagy örömünkre egyre többet rendeltek belőle. Küzdünk a 2022-es orosz-ukrán háború okozta (alapanyag)árnövekedés mellett a fa beszerzésével is, hisz az eddig használt orosz nyír jelenleg nem elérhető, más faanyagok viszont vagy pocsék minőségűek, vagy egészségügyi szempontból nem célszerűek, vagy egyszerűen csak a csillagos egeket éri el az ára. S amellett, hogy folyamatosan akadályok gördülnek elénk, mi is gördítünk jónéhányat magunk elé, hiszen rengeteg további ötletünk, tervünk, elkézpelésünk van, mind a futókereket, mind az egyéb felszereléseket illetően, amiket szeretnénk mielőbb megvalósítani. De tudjátok hogy van ez, fejben olyan könnyű kitalálni mindenfélét, aztán jön a megvalósítás része…  ????